Dlaczego jako założycielka Akademii Bilingually wybrałam drilling jako fundament naszych zajęć?
Wybierając metody nauczania w Akademii, kierowałam się jedną zasadą: chcę, żeby nasi uczniowie mogli swobodnie, z pewnością siebie i radością mówić po angielsku. Sama kiedyś uczyłam się języka i wiem, jak trudno przełamać strach przed mówieniem. Drilling pozwala stopniowo i skutecznie zbudować tę pewność, a widząc efekty tej metody u dzieci, wiem, że to działa.
Zamiast zanudzać dzieci gramatyką w tabelkach, skupiamy się na praktycznym powtarzaniu tego, co faktycznie przyda się w codziennym użyciu języka. Drilling pozwala na szybkie przełożenie wiedzy na praktykę, bo uczymy przez użycie języka, a nie suche zasady.
Co to jest drilling?
Drilling to nic innego jak powtarzanie słów, zwrotów, czy całych zdań – tak długo, aż wejdą one w nawyk. Na zajęciach prowadzimy uczniów przez proces, w którym nowe struktury gramatyczne i słownictwo „wsiąkają” w ich pamięć poprzez wielokrotne powtórki w różnych kontekstach. Dzięki temu to, co początkowo jest trudne i obce, staje się całkowicie naturalne – niemal tak, jak nauka chodzenia czy jazdy na rowerze.
Dlaczego więc drilling? Ponieważ w mojej wieloletniej pracy zauważyłam, że powtarzanie konkretnych fraz i struktur gramatycznych jest najskuteczniejszym sposobem na zbudowanie prawdziwej pewności siebie w mówieniu po angielsku.
Co ćwiczymy przez drilling?
Na naszych zajęciach drilling obejmuje nie tylko słownictwo i gramatykę, ale też:
- Wymowę i intonację – uczymy, jak wymawiać angielskie słowa, a także jak stosować intonację, by brzmieć naturalnie.
- Umiejętności komunikacyjne – ćwiczymy dialogi, odgrywamy scenki i uczymy, jak reagować w codziennych sytuacjach, np. w sklepie, na lotnisku czy podczas rozmowy z rówieśnikami.
- Płynność wypowiedzi – drilling pomaga nie tylko dobrze mówić, ale też mówić płynnie i naturalnie, bez ciągłego zastanawiania się nad każdym słowem.
Dlaczego drilling działa?
- Automatyzacja – angielski wchodzi w krew! Drilling działa jak trening sportowy – im częściej coś ćwiczymy, tym bardziej staje się to naturalne. Kiedy dzieci (i dorośli!) wielokrotnie powtarzają zdania czy wyrażenia, angielski wchodzi im „w krew” i wchodzi na poziom automatyczny. Dzięki temu uczniowie nie muszą za każdym razem zastanawiać się, jak powiedzieć daną rzecz. Staje się to dla nich naturalne i intuicyjne.
- Wzmacnia pewność siebie Powtarzanie tych samych zwrotów i struktur sprawia, że uczniowie czują się pewniej. Jeśli regularnie ćwiczymy, na przykład, pytania w różnych czasach, dziecko nie będzie miało obawy, żeby zadać pytanie w rozmowie. Powtarzanie buduje tę pewność siebie, która jest bezcenna, szczególnie na początku nauki języka obcego.
- Uczy nie tylko słów, ale całych zdań Często widzę, że nauka słownictwa bez kontekstu przynosi słabe efekty. Dlatego w drillingu pracujemy na całych zdaniach – nie uczymy tylko „run” jako „biegać”, ale np. „I run to school every day” (Biegam do szkoły codziennie). Dzięki temu dzieci i młodzież uczą się języka tak, jak działa on w prawdziwej rozmowie. To znacznie bardziej przydatne!
- Działa na pamięć i wyobraźnię Powtarzanie angażuje różne części mózgu, nie tylko pamięć. W trakcie drillingu dzieci słuchają, powtarzają, a czasem też gestykulują czy odgrywają sytuacje – to wszystko bardzo pomaga w nauce. Drilling staje się wręcz zabawą, a nie tylko powtarzaniem na sucho.
Podsumowując
Drilling to metoda, która naprawdę działa i daje szybkie efekty. Dzięki niej nasi uczniowie nabierają pewności siebie, utrwalają wiedzę i szybko zaczynają posługiwać się angielskim w praktyce. Jeśli chcecie, żeby Wasze dziecko mówiło po angielsku z pewnością siebie i płynnością, zapraszam do Akademii Bilingually – razem osiągniemy ten cel!
grafika: Freepik