Dlaczego lekcje angielskiego w szkole publicznej nie uczą mówić?

Pamiętamy godziny spędzone na lekcjach angielskiego w szkole podstawowej, czy gimnazjum… Pomimo lat nauki, wielu uczniów opuszcza szkołę z poczuciem, że wciąż nie potrafią swobodnie mówić po angielsku. Dlaczego tak się dzieje? W mojej opinii, jest kilka kluczowych powodów, które sprawiają, że nauka angielskiego w szkołach publicznych często nie przynosi oczekiwanych rezultatów.

🔴 Niewystarczająca Ilość Praktyki Mówienia

Jednym z największych problemów jest brak wystarczającej ilości praktyki mówienia. Na większości lekcji dominują ćwiczenia gramatyczne, pisanie, czytanie i słuchanie. Choć te umiejętności są ważne, to bez regularnego mówienia trudno jest opanować język w praktyce. Uczniowie spędzają godziny na analizowaniu struktur gramatycznych i tłumaczeniu tekstów, ale niewiele czasu poświęca się na rozmowy. W rezultacie, mimo że uczniowie mogą znać zasady gramatyczne, nie potrafią ich zastosować w realnych sytuacjach komunikacyjnych.

🔴 Zróżnicowany Poziom Uczniów w Jednej Grupie

Innym poważnym problemem jest fakt, że w jednej grupie często znajdują się uczniowie o bardzo zróżnicowanym poziomie znajomości języka. To sprawia, że nauczyciel musi dostosowywać materiał tak, aby odpowiadał zarówno tym, którzy radzą sobie lepiej, jak i tym, którzy mają trudności. W praktyce oznacza to, że lekcje są często zbyt łatwe dla jednych uczniów i zbyt trudne dla innych. Ci, którzy potrzebują więcej czasu, czują się przytłoczeni, a ci, którzy mogliby iść szybciej do przodu, nudzą się i tracą motywację.

🔴 Skupienie na Teorii, a Nie na Praktyce

W szkołach publicznych nauka języka obcego często sprowadza się do zapamiętywania regułek i pisania testów. Nauczyciele kładą nacisk na teorię, ponieważ to ona jest sprawdzana na egzaminach. Niestety, takie podejście prowadzi do sytuacji, w której uczniowie znają język tylko w teorii. Potrafią rozwiązywać ćwiczenia gramatyczne, ale nie radzą sobie w praktyce, gdy trzeba porozmawiać z obcokrajowcem.

❤️ A jak to działa w Akademii?

✅ Cel – swobodna komunikacja 

Przychodząc do Akademii, uczniowie starają mówić po angielsku, nie tylko do nauczyciela, ale i chcąc pożyczyć ołówek od swoich kolegów. Dzięki temu angielski staje się dla nich naturalnym narzędziem komunikacji, które pozwala im na swobodną komunikację najpierw na kursie, a później również na studiach i w przyszłej pracy. Koniec z barierą językową raz na zawsze.

✅ Recykling materiału – powtarzamy to, co już umiemy i dokładamy nowe cegiełki

Program opiera się o system powtórek. Robimy to przy okazji nie zarzucając naszych uczniów materiałem, a umiejętnie go wprowadzając. Wiemy, że jakość, a nie ilość przynosi spektakularne efekty.

✅ Nie poprawiamy błędów bezpośrednio

Wszyscy wiemy, jak ważna w nauce języka jest pewność siebie, a jak bardzo może zaszkodzić krytyka, czy nadgorliwe poprawienie na forum grupy. W Akademii Bilingually nie ma miejsca na zawstydzanie kogokolwiek z powodu błędów, przecież tak też się uczymy!

✅ Nauka oparta na treści (content – based learning) 

Zależy nam na tym, by nasi uczniowie poszerzali horyzonty i to nie tylko te językowe. Stąd z zaangażowaniem wybieramy tematykę zajęć, aby nasi podopieczni mogli uczyć się z kontekstem, rozwijając głębokie zrozumienie tematów i związanych z nimi językowych smaczków. Kto by chciał zakuwać…

✅Przygotowanie do egzaminów bez presji

Szkolne życie bywa stresujące, dlatego w Akademii Bilingually pokazujemy, że nadchodzące egzaminy są do ogarnięcia i zarówno Ty, jak i Twoje dziecko nie musicie się ich obawiać. Już nigdy nie będzie Was ściskać w żołądku na myśl o dniu ogłoszenia wyników.

Podsumowując, jeśli chcesz aby Twoje dziecko nabyło umiejętność swobody w posługiwaniu się angielskim. warto rozważyć inwestycję w dodatkowe zajęcia lub kursy, które pomogą w rozwinięciu umiejętności komunikacyjnych i praktycznego zastosowania języka w codziennym życiu. Może w tym roku to właśnie Akademii powierzysz to zadanie? 😍

grafika: Freepik

Podobne wpisy